top of page

Praktische tips om pech onderweg te voorkomen


Met de fiets of de auto? Ontdek hier hoe u met een beetje voorbereiding de meest voorkomende gevallen van pech onderweg kunt vermijden.


Vier tips om pech met uw (elektrische) fiets te voorkomen


Fietspech kunt u vaak vermijden met een goede voorbereiding:


  • Bandenspanning: controleer en pas uw bandenspanning aan volgens de aanbevelingen hierna:

  • Stadsfietsen, hybride fietsen, standaard elektrische fietsen en speedpedelecs (banden van 28-32 mm): 4,5 tot 6,0 bar.

  • Mountainbikes met brede banden: 2,0 tot 3,5 bar.

  • Speedpedelecs en racefietsen (smalle banden 23-25 mm): 7,0 tot 8,5 bar.

Neem altijd een reservebinnenband, bandenlichters en een fietspomp mee.


  • Kettingonderhoud: een goed gesmeerde ketting geeft u meer kracht in de benen. Zo gaat u te werk:

  • Maak uw ketting schoon met een ontvetter en droog ze af.

  • Gebruik kettingsmeermiddel dat aangepast is aan de weersomstandigheden.

  • Breng smeermiddel aan op elke schakel en veeg overtollig vet weg.


  • Controle van de remmen: controleer voor u de weg opgaat altijd of de remmen correct werken. Vervang versleten remblokjes onmiddellijk.

  • Batterij van uw e-bike: laad deze volledig op voor u vertrekt en neem de lader mee. Overweeg voor langere ritten eventueel een extra batterij of plan stops in om op te laden.

Vier tips om autopech te voorkomen


Voorkom veelvoorkomende pannes met deze eenvoudige tips:


  • Regelmatig onderhoud: bij de meeste auto’s wordt een onderhoud uitgevoerd na een vast aantal kilometers of om de twee jaar. Houd zelf wel de belangrijkste systemen van uw wagen in de gaten (banden, remmen, oliepeil, lichten enzovoort).

  • Bandenspanning: let erop dat de banden correct zijn opgepompt voor veilig en zuinig rijden. Raadpleeg de handleiding van de auto voor de specificaties of vraag dit na bij de garage.

  • Wees voorzichtig bij het tanken: gebruik de aanbevolen brandstof en wees voorzichtig bij het tanken, vooral in het buitenland of met een huurauto.

  • Reservesleutel: bewaar de reservesleutel van uw wagen nooit in uw bagage. U kunt eventueel een autosleutel op een vaste plaats bij u thuis bewaren zodat de bijstandsverlener deze indien nodig kan komen oppikken en aan u bezorgen.

Uitbreiding van de fietsbijstand van P&V naar bijna heel Europa


Voor totale gemoedsrust tijdens uw fietsverplaatsingen is onze fietsbijstand nu beschikbaar in de meeste Europese landen. Houd er echter rekening mee dat deze dekking niet geldt op de Canarische Eilanden, Madeira of in de Verenigde Staten. Bekijk ons overzicht van gedekte landen om uw volgende reis veilig te plannen.


Deze uitbreiding is niet alleen goed nieuws voor wie een nieuwe fietsverzekering bij P&V afsluit, maar ook voor onze bestaande klanten. Want als u al een verzekering P&V Fiets hebt, dan geniet u automatisch van deze uitgebreide dekking. 

 

Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Fiets, de verzekering P&V Auto en de verzekering P&V Motor ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekeringen zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de infofiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging voor een zelfde periode (1 jaar voor P&V Auto/Moto en 1 maand voor P&V Fiets).


Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).


Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page